Η ετερόκλητη ηγετική ομάδα ενός απρόσμενου κινήματος αντίστασης

Reuter
b_300_300_16777215_00_images_eikones1_hong-kong.jpg
Ενας χριστιανός αιδεσιμότατος, ένας καθηγητής Νομικής, ένας «μεταμεληθείς» τραπεζίτης και ένας 17χρονος μαθητής λυκείου αναδείχθηκαν μεταξύ των ηγετικών στελεχών του απρόσμενου κινήματος αντίστασης στο Χονγκ Κονγκ.
Συνδετικός κρίκος τους: η Φοιτητική Ομοσπονδία του Χονγκ Κονγκ, που ιδρύθηκε το 1958. Η ομοσπονδία διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη διοργάνωση της αποχής των φοιτητών από τα μαθήματα, στρατολογώντας πρόθυμους πανεπιστημιακούς, οι οποίοι μαγνητοσκοπούν διαλέξεις, σε μια προσπάθεια διάσωσης του ακαδημαϊκού έτους.
Στις αρχές του 2013, ο βοηθός καθηγητή στη Νομική Σχολή του Χονγκ Κονγκ, Μπένι Τάι, δημοσίευε άρθρο σε οικονομική επιθεώρηση, προτείνοντας την ειρηνική πολιτική ανυπακοή ως μέθοδο διαμαρτυρίας. Την ίδια περίοδο, ο Τάι έρχεται σε επαφή με τα στελέχη νεοσύστατου κινήματος εμπνευσμένου από εκείνα των «Αγανακτισμένων» στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, με όνομα «Κεντρική Κατάληψη με Αγάπη και Ειρήνη».
Το κίνημα έχει προτείνει ήδη από τον Ιανουάριο τον αποκλεισμό του οικονομικού κέντρου του Χονγκ Κονγκ, εφόσον το Πεκίνο δεν αποδεχθεί το αίτημα της οργάνωσης για αντιπροσωπευτικές εκλογές. Τον Μάρτιο του 2013, η ηγετική ομάδα παραχωρεί συνέντευξη Τύπου, στην οποία παρουσιάζει το μανιφέστο της. Τη στενή της συγγένεια με χριστιανικά κινήματα διαφημίζει στο μεταξύ η «Κατάληψη», διοργανώνοντας τη συνέντευξη Τύπου σε εκκλησία της Καουλούν. Σημαντικό πόστο στην ηγετική ομάδα κατέχει άλλωστε ο ιεροκήρυκας και βετεράνος πολιτικών αγώνων Τσου Γιου Μινγκ. Ο 70χρονος Τσου μεγάλωσε στην ηπειρωτική Κίνα και επέζησε της Πολιτιστικής Επανάστασης. Η αίγλη του στον δυτικό κόσμο εδραιώθηκε μετά το 1989, όταν προσέφερε άσυλο σε πολλούς διαδηλωτές της πλατείας Τιενανμέν, οργανώνοντας επιχείρηση με την κωδική ονομασία «Καναρίνι». Ο Τσου έχει αναδειχθεί σε άτυπο επικεφαλής της «Κατάληψης», μετά τον Ιανουάριο του 2014.

Βετεράνος στα 17 του
Ο 17χρονος μαθητής λυκείου Τζόσουα Ουόνγκ είναι –παρά το νεαρόν της ηλικίας του– και αυτός βετεράνος των πολιτικών αγώνων. Ο Ουόνγκ ίδρυσε το 2012 το κίνημα «Ακαδημαϊσμός», ως μέσον αντίστασης κατά της επιβεβλημένης από το Πεκίνο «πατριωτικής παιδείας» στα σχολεία του Χονγκ Κονγκ. Η προσπάθεια του Ουόνγκ στέφθηκε με επιτυχία, οδηγώντας στην αναστολή εφαρμογής της νέας εγκυκλίου. Επιστέγασμα της πολιτικής επιτυχίας του Ουόνγκ αποτελεί το γεγονός ότι ο προσκείμενος στο Πεκίνο Τύπος του Χονγκ Κονγκ τον κατηγορεί για σχέσεις με αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, ενώ οι σκανδαλοθηρικές εφημερίδες πλέκουν σενάρια για την ερωτική του ζωή. Ο Ουόνγκ συνελήφθη στις 26 Σεπτεμβρίου, κρατήθηκε για δύο 24ωρα και αφέθηκε πάλι ελεύθερος.
Νεόφερτος στην πολιτική σκηνή είναι ο γενικός γραμματέας της Φοιτητικής Ομοσπονδίας, Αλεξ Τσάου. Ο 24χρονος φοιτητής, λάτρης και μελετητής της κινεζικής λογοτεχνίας, λέει ότι η κινεζική γραμματεία είναι αυτή που ενέπνευσε την εκστρατεία του για πολιτική αλλαγή. Η πρόσφατη εμπειρία του στους δρόμους τον έπεισε να υιοθετήσει άτεγκτη στάση, σε μία προσπάθεια να πεισθεί η κεντρική εξουσία στο Πεκίνο ότι οι κάτοικοι του Χονγκ Κονγκ σοβαρολογούν όταν κάνουν λόγο για πολιτικές ελευθερίες και δεν θα συμβιβασθούν με διακοσμητικές λύσεις, όπως εξηγεί ο Τσάου στο αμερικανικό περιοδικό Foreign Policy». Εναν απροσδόκητο, αλλά χρήσιμο, σύμμαχο βρήκε το κίνημα στο πρόσωπο του πρώην διαχειριστή αμοιβαίων κεφαλαίων Εντουαρντ Τσιν.
Ο Τσιν διευθύνει τον «τομέα τραπεζών και οικονομίας» του κινήματος, που απασχολεί 80 άτομα, όλοι τους εργαζόμενοι στον οικονομικό και τραπεζικό κλάδο. Τους τελευταίους μήνες, η ομάδα του Τσιν δημοσίευσε δύο ανοικτές επιστολές, με αποδέκτη τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, ζητώντας να σεβασθεί την αρχή «μία χώρα, δύο συστήματα». Ο Τσιν εκκίνησε την επενδυτική σταδιοδρομία του στον Καναδά, προτού αναλάβει ανώτατες διοικητικές θέσεις σε πολυεθνικές εταιρείες. Παρά την τριβή του με τις ανώτατες σφαίρες του διεθνούς καπιταλισμού, όμως, ο Τσιν εκφέρει ευαίσθητο και συνειδητοποιημένο λόγο: «Δεν θέλουμε το Χονγκ Κονγκ να γίνει αποθετήριο βρώμικου χρήματος. Η αξία της πόλης μας δεν αφορά μόνο το χρήμα. Οταν βγάζουμε λεφτά, το κάνουμε σύμφωνα με τη συνείδησή μας».

(η ελληνική μετάφραση δημοσιεύτηκε στην εφ. Η Καθημερινή, 5-10-2014)