του Bill Vlasic/ The New York Times

Δεκάδες εταιρείες από την Κίνα ρίχνουν ρίζες στο Ντιτρόιτ, στο πλαίσιο της προσπάθειας της χώρας να διεισδύσει στην αμερικανική βιομηχανία αυτοκινήτων. Οι κινεζικές επιχειρήσεις προσλαμβάνουν έμπειρους μηχανικούς και σχεδιαστές για να διασφαλίσουν ταλέντα και τεχνογνωσία για την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία τους. Αναμένεται πως οι κινεζικές βιομηχανίες θα καταλήξουν να πουλούν κινεζικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ. Φαίνεται να προσπαθούν να αποφύγουν το είδος αντιδράσεων της κοινής γνώμης το οποίο αντιμετώπισαν οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Toyota και Honda τη δεκαετία του 1980, όταν η ξαφνική εισροή ξένων αυτοκινήτων άρχισε έναν επιθετικό ανταγωνισμό στα οχήματα των General Motors, Ford και Chrysler και απείλησε τις θέσεις εργασίας των Αμερικανών.
Σε αντίθεση με τις ιαπωνικές, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποφεύγουν σχολαστικά τη δημοσιότητα. Πέρυσι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, Shanghai Automotive Industries, άνοιξε νέα γραφεία στο Ντιτρόιτ χωρίς καμία διαφήμιση, πράγμα ανήκουστο για μια βιομηχανία που έχει μεγάλη κάλυψη από τα ΜΜΕ. Οι εξελίξεις, όμως, υπέπεσαν στην αντίληψη της Ουάσιγκτον. Πέρυσι η κυβέρνηση Ομπάμα κατήγγειλε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου ότι η κινεζική κυβέρνηση επιδοτούσε αθέμιτα την παραγωγή ανταλλακτικών που εξάγονται στην Αμερική. Η συνολική αναγέννηση της αμερικανικής βιομηχανίας έχει προσελκύσει Κινέζους στο Ντιτρόιτ, ενώ προμηθευτές κινεζικών συμφερόντων φέρνουν στελέχη από τη χώρα τους, προσφέροντας νέα ταλέντα στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Περί τους 50.000 Κινέζους, πολλοί από τους οποίους είναι μηχανολόγοι που εργάζονται για την General Motors και τη Ford Motor Company, ζουν στην περιοχή. Αναπτύσσονται παράλληλα και τα επιχειρηματικά δίκτυα. Η Ενωση Κινεζικών Επιχειρήσεων του Ντιτρόιτ έχει έναν αυξανόμενο αριθμό μελών και αντιπροσωπεύει περίπου 100 επιχειρήσεις κινεζικών συμφερόντων στην περιοχή. Η Ενωση Κινέζων της Ford, που αριθμεί 650 εργαζόμενους γραφείου κυρίως από την ενδοχώρα της Κίνας, έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους της εταιρείας. Ο πρόεδρός της, Ραϊμόντ Ξου, θυμάται πως το 1999, όταν ήρθε στο Ντιτρόιτ για να σπουδάσει, οι Κινέζοι της περιοχής ήταν πολύ λίγοι. Ο ίδιος εκτιμά πως «ο κόσμος νιώθει όλο και πιο άνετα με αυτήν την κατάσταση».
Σύμφωνα με τους AlixPartners, πέρυσι η Κίνα εξήγαγε στις ΗΠΑ προϊόντα σχετικά με τη βιομηχανία αυτοκινήτων, αξίας 13 δισ. δολαρίων. Παράλληλα με τις κινεζικές εταιρείες, στο Ντιτρόιτ ανθεί μια κοινότητα νομικών συμβούλων, λογιστών και συμβούλων επιχειρήσεων που την επικουρεί. Ο αριθμός είναι σχετικά χαμηλός τώρα, αλλά εντείνεται διαρκώς ο αντίκτυπος των Κινέζων στην οικονομία της περιοχής. Αναλυτές της βιομηχανίας προσπαθούν να προσδιορίσουν τον αριθμό των Κινέζων προμηθευτών που λειτουργούν στις ΗΠΑ. «Απλώς δεν γνωρίζουμε πόσοι είναι» δηλώνει ο Ντέιβιντ Αντρέα, στέλεχος της Ενωσης Προμηθευτών Εξοπλισμού.

(η ελληνική μετάφραση δημοσιεύθηκε στην εφ.  H KAΘHMEPINH 19-05-13)