Ο επικεφαλής της εταιρείας αναψυκτικών και εμφιαλωμένων νερών Wahaha ξοδεύει μόλις 20 δολάρια ημερησίως και δουλεύει από τις 7 το πρωί μέχρι τις 11 το βράδυ

της Κατερινας Καπερναρακου

Ο πιο πλούσιος άνθρωπος στην Κίνα δεν χρειάζεται να επιδεικνύει τα πλούτη του και τον ακολουθεί η φήμη του... τσιγκούνη. O εξηνταπεντάχρονος Zoνγκ Κινγκχού ξοδεύει για τις καθημερινές του ανάγκες 20 δολάρια, δεν πίνει ούτε παίζει τυχερά παιχνίδια. Γευματίζει στην καντίνα της εταιρείας του, Wahaha, της τρίτης μεγαλύτερης στην Κίνα στα αναψυκτικά και τα εμφιαλωμένα νερά.
Δεν ασχολείται με το γκολφ, όπως συνηθίζουν οι δισεκατομμυριούχοι συνάδελφοί του σε άλλες χώρες του κόσμου. Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το πρόσωπό του δίνει ένας πρώην συνεργάτης του, ο Σανγκ Γιανγκ, ο οποίος εκτελούσε χρέη διευθυντού μάρκετινγκ στην εταιρεία του.Θυμάται σήμερα το παλιό του αφεντικό να ελέγχει όλα ανεξαιρέτως τα έξοδα, ακόμα και τα λίγα γουάν που χρειάζονταν για να αγοραστεί μία σκούπα. Οσο για τα κεντρικά γραφεία της Wahaha, αυτά στεγάζονταν για περισσότερο από είκοσι χρόνια σε μια απλή εξαώροφη πολυκατοικία δίπλα σε σιδηροδρομικό σταθμό. Η «σπαρτιάτικη διαβίωση και διαχείριση» είναι ένας από τους λόγους που του εξασφάλισαν την επιτυχία και τον πολλαπλασιασμό της περιουσίας του. «Κατορθώνει να διατηρεί χαμηλά τα κόστη και αυτό είναι παράγοντας επιτυχίας του Ζονγκ Κινγκχού», σημειώνει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας ερευνών αγοράς China Market Research Group, Σαούν Ράιν.
Πολύ συχνά ο Κινέζος επιχειρηματίας απουσιάζει. Ταξιδεύει εντός και εκτός της χώρας για να επισκεφθεί τους προμηθευτές του. Οταν βρίσκεται στην έδρα του στην πόλη Χαγκζού, ξεκινά τη δουλειά του στις 7 το πρωί και την τελειώνει στις 11 η ώρα το βράδυ. To τριγωνικό του γραφείο έχει εμβαδόν 60 τετραγωνικών μέτρων. Μεταξύ άλλων διαθέτει και ένα κρεβάτι, για τις δύσκολες ημέρες, όταν δεν μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι του. «Ξοδεύω λιγότερα από τους υπαλλήλους μου, γιατί απλά δεν έχω χρόνο για αγορές», εξομολογείται ο δισεκατομμυριούχος.
Το «πιστεύω» του
Κάποτε του είχαν ασκήσει κριτική, όπως και σε άλλους μεγιστάνες της Κίνας ότι ελάχιστα πράττουν για να ανακουφίσουν τα εκατομμύρια των φτωχών της χώρας. «Το σημαντικότερο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε γι' αυτούς είναι να τους διδάξουμε πώς θα βοηθήσουν τον εαυτό τους και πώς θα αποκτήσουν πλούτη με σκληρή δουλειά», απάντησε ο Ζονγκ Κινγκχού, μιλώντας σε συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, του οποίου είναι μέλος. «Τα τελευταία τριάντα χρόνια, από την απαρχή των μεταρρυθμίσεων της οικονομίας, το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων έχει βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό, αλλά στόχος μας είναι να προχωρήσουμε περισσότερο. Προσωπικά έχω κατασκευάσει εργοστάσια σε φτωχές περιοχές της Κίνας, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και συμβάλλοντας στην τοπική οικονομική ανάπτυξη».
Επί του παρόντος τα δικά του αναπτυξιακά σχέδια του υπαγορεύουν δαπάνες και επενδύσεις. Με 2 δισεκατομμύρια δολάρια ανά χείρας ο κ. Ζονγκ θα επεκτείνει τις δραστηριότητές του και θα τις εμπλουτίσει πέραν των αναψυκτικών. Πρόκειται να χτίσει 100 πολυκαταστήματα, καθώς και σούπερ μάρκετ. «Μέσα σε πέντε χρόνια από σήμερα επιδιώκω η Wahaha να αναδειχθεί μεταξύ των 500 ισχυρότερων ομίλων του κόσμου», δηλώνει. Προς το παρόν κατατάσσεται στην κινεζική αγορά στην τρίτη θέση με ποσοστό 7,2%, μετά την Coca-Cola -στην πρώτη θέση- με μερίδιο 17,2% και την Tingyi Holdings με 13,2%. Υπερτερεί, όμως, της PespiCo στην τέταρτη θέση με 6,6%.
Τα πολυκαταστήματα και τα σούπερ μάρκετ, που θα κατασκευάσει, θα βρίσκονται σε πόλεις δεύτερες και τρίτες στην κατάταξη από πλευράς πληθυσμού. Ο πρώην διευθυντής μάρκετινγκ της Wahaha, Σανγκ Γιανγκ, κάνει λόγο για μια τακτική που θυμίζει τον Μάο Τσε Τουνγκ. «Ο Ζονγκ Κινγκχού πάντοτε ήθελε να μιμείται τον Κινέζο ηγέτη, ο οποίος κατακτούσε τις πόλεις πολιορκώντας τις από τις περιβάλλουσες αγροτικές περιοχές τους», τόνισε. Η διείσδυση στο λιανεμπόριο θα του δώσει τη δυνατότητα να προσεγγίσει μια επιχειρηματική δραστηριότητα με υψηλότερα περιθώρια κέρδους από ό,τι η μεταποίηση, την οποία εξασκεί είκοσι χρόνια. Υπό το πρίσμα αυτό, θα εκμεταλλευθεί το ήδη εκτεταμένο δίκτυο διανομής στο οποίο στηρίζονται τα προϊόντα της Wahaha. Η επιλογή μικρότερων αστικών κέντρων πέραν του Πεκίνου, της Σαγκάης και της Γκουανγκζού δεν είναι τυχαία για την επέκταση των δραστηριοτήτων του. Εκεί ήδη βρίσκονται εδραιωμένοι παίκτες στο λιανεμπόριο, όπως η ParksoRetail Group. Αλλωστε, ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος γνωρίζει τις αγροτικές περιοχές της χώρας του και τις τιμές των αγροτεμαχίων εκεί. Δεν είχε καλά καλά τελειώσει το γυμνάσιο ο Ζονγκ Κινγκχού και ακολούθησε τα κελεύσματα του Μάο. Ως νεαρός εργάτης απασχολήθηκε σε αγρόκτημα επί δεκατέσσερα συναπτά έτη. Προς το παρόν βρίσκεται σε συζητήσεις με τοπικές αρχές, ώστε να διαπραγματευθεί τυχόν αγορά γης για την ανέγερση των πολυκαταστημάτων του.

(πηγή Καθημερινή 25-03-11)